Dutch

 

Mode- en textielinnovatie, maar dan net ff anders: dat is waar het bij NEFFA om draait.

We leven in een wereld van Fast Fashion en wegwerpkleding en de meeste mensen vinden dit een ramp. De industrie werkt nu aan recycling en circulaire mode. Hiermee proberen ze het gedrag van 7 miljard mensen te veranderen. Maar onze consumptieve wereld is al eeuwen geleden begonnen (Trentman 2016). De uitbreiding van de handel in de 16e eeuw en de industriële revolutie in de 19e eeuw bijvoorbeeld hebben dit versneld. Het veranderen van dit diepgewortelde gedrag is dus een enorme taak.

Aniela Hoitink denkt dat Fast Fashion en wegwerpkleding juist een gewelding kans is. We hebben een hele generatie mensen die nu verwachten een jaar, misschien twee, een kledingstuk te dragen, voordat ze het weggooien en iets nieuws kopen. Met het juiste type materiaal (cradle-to-cradle) kan dit op maat worden ontworpen om aan deze levenscyclus te voldoen. We hebben oplossingen nodig die beantwoorden aan de realiteit waarin we leven en die aan bij de wortel beginnen.

We leven ook in een digitaal tijdperk. Onze software moet worden bijgewerkt en ook onze hardware moet elk jaar/twee jaar worden vervangen om aan deze eisen te voldoen. Denk er maar eens over na … Hoe lang bezit jij je mobiele telefoon, voordat de software vertraagt? Dit probleem zal nog duidelijker worden voor de mode-industrie wanneer draagbare technologie mainstream wordt en we elektronica integreren in textiel.

Aniela Hoitink kijkt naar het veranderen van het materiaal en de productietechnieken in plaats van het menselijk gedrag te veranderen. Volgens haar is dit gemakkelijker dan het veranderen van ons consumptiegedrag, omdat dit gedrag ouder is dan onze productietechnieken. Haar oplossingen liggen op de grens van technologie en microbiologie. Ze heroverweegt de toekomst van mode en ontwikkelt gepersonaliseerde mode- en textielproducten op basis van nieuw ontwikkelde materiaal- en productietechnieken. Ze onderzoekt ook oude materialen, verf- en productietechnieken om deze te combineren met de huidige technologieën. Haar doel is om toekomst concepten voor de ultieme duurzame draagbare mode te ontwikkelen op basis van personalisatie en om het Modebedrijf van de toekomst te creëren.

Benieuwd wat Aniela Hoitink voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een nadere kennismaking.